Fotó: Unsplash

20 olasz város, kizárólag vonattal teljesítve: Velencétől Szicíliáig mentünk

Olaszország nagyszerű vasúthálózattal rendelkezik, és ugyan néha sok a késés/csúszás (megeshet, hogy az egész szakszervezet sztrájkol... ), de nagyon nagy élmény vonattal körbejárni az országot. Tudatos ökológiai lábnyomcsökkentés szempontjából sem utolsó, ráadásul sokat látunk és a parkolással sem kell bajlódni. Mutatjuk a tippjeinket.

Utazásunkat most teljes mértékben vonattal tervezzük, tehát Budapestről kizárólag vonat segítségével jutunk el Olaszországba. Természetesen az is megoldható, ha a kinézett tartományba elrepülünk, majd a repülőút után folytatjuk a kalandozást a vasúthálózatot kihasználva.

Vegyük számításba, hogy lehet, hogy érdemes megvásárolni a az úgynevezett Interrail Italy Passt, amit egy hónap alatt kell leutazni, 3, 4, 5, 6 és 8 napos érvénytartammal válthatók, vagyis a választott napokon korlátlanul utazhatunk, de ebbe bele kell számolni a beutazás és a kiutazás napját is. Az egy hónap alatt nem folyamatában kell felhasználni ezt, megtörhető az utazás. Olaszországban a Trenitalia hálózatán belül felhasználható, a szupergyors Frecciarossa járataira pedig külön 10 eurós pluszt kell fizetnünk. A 8 napos másodosztályos interrail felnőtt Pass Olaszországban 240 euróba, vagyis körülbelül 89 000 forintba kerül.

Budapest-Bécs-Velence

Budapestről Bécsen keresztül vezet az út az olasz csizma városaiba. A RegioJet járata Kelenföldről 2 óra 34 perc alatt ér a bécsi Hauptbahnhofra, az oda jegy mindössze 3 531 forintba kerül, és amennyiben nappal érkezünk az osztrák fővárosba, akár időzhetünk is egy kicsit, amíg nem indul az éjjeli, Olaszországba tartó vonatunk. Szintén a RegioJet lesz segítségünkre, Velencébe 7 óra 40 perc alatt juthatunk el (25 854 forintos áron, hálókocsi nélkül), de mivel az éj leple alatt suhanunk, reggelre már meg is érkezünk a gyönyörű Velencébe, Veneto tartomány kapujába.

Velence-Milánó

1-2 nap után indulhatunk is tovább, immár a TrenItalia hálózatán, például Milánóba. Akár 2,5 óra alatt is odaérhetünk, ha a szupergyors Frecciarossa vonatokat választjuk. 40 eurótól indul az árazás másodosztályon — ami természetesen minden igényt kielégít, az ülések kényelmesek, konnektorral, USB-porttal ellátottak.

Milánó-Genova-Cinque Terre

A milánói városnézés után az út Genovába vezet, ami 1,5 órás vonatozást (21 euró) jelent. A kikötővárossal már célba vettük a Földközi-tengert, a következő állomás pedig nem lehet más, mint La Spezia megye és a tüneményes, festői városkák, melyeket gyűjtőnévvel Cinque Terre-nek hívunk.

A Ligúr-tenger ezen részét megannyi utazási magazin a világ legszebb partjai közé választotta, ezzel nem is vitatkoznánk. Genovából Levanto egy átszállással (Sestri Levantéban) megközelíthető, alig több mint 1 óra alatt (13,5 euró). Innen pedig csak el kell döntenünk, hogy éppen mely városkában alszunk, hol csobbanunk, merre vacsorázunk, hiszen a Cinque Terre train 15 percenként jár, március vége és november eleje között. A legjobb, ha itt Train Card bérletet váltunk, ami 18,2 euróért végtelen számú utat jelent a partszakaszon.

 

Cinque Terre-Pisa

Ha már ráuntunk erre a vidékre (ez mondjuk elképzelhetetlen…), akkor Rapalloból 1,5 alatt Pisában lehetünk (18 euró), ahol eszünkbe ne jusson a tornyot támasztó képekkel bombázni a Facebookot, inkább fedezzük fel az Arno folyó mindkét partját, az ország egyik legrégebbi városát.

Pisa-Firenze (Lucca, Arezzo)

Csupán 1 óra (8,7 euró) Pisából a fantasztikus Firenze, a művészetek bölcsője, a Dávid-szobor “lakhelye”, Toszkána székhelye. Két napot bőven szánjunk rá, mert rengeteg a látnivaló! Ha még időznénk a toszkán városokban, akkor Firenzéből Arezzo például szintén 1 óra alatt elérhető (8,7 euró), Lucca 1 óra 20 perc (7,9 euró) és tényleg megérnek 1 délutánt, egy egész napot, vagy többet is ezek az eredeti közép-olasz városok.

Firenze-Róma

A legésszerűbb, ha Firenzéből indulunk a fővárosba, a Frecciarossa 1,5 óra alatt hozza le a távot 44,9 eurótól, ha ráérősben vagyunk, akkor viszont a 3,5 órás, 21,75 eurós belföldi vonatot is választhatjuk. Rómában… nos ott sem lenne elég a világ ideje sem, de a körutazás miatt 2-3 napot ajánlunk az örök városban.

Róma-Nápoly

Rómából irány Nápoly! A Frecciarossa most is alig több mint 1 óra alatt szállít el minket a pizzák fővárosába (42,9 euró), sima társa 2 órás menetidővel jár, 27 euróért.

Nápoly-Reggio Calabria

Innen Reggio Calabria már egy hosszabb, 4 órás út (63,9 euró), hiszen egészen a csizma orrába kell eljutnunk. A tengerparti, meglehetősen déli város felfedezése is jó program, innen pedig megindulhatunk Szicíliába.

Reggio Calabria-Palermo-Cefalú-Catania

5 óra alatt, egyetlen átszállással (29,8 euró) érkezünk meg Palermóba, a régió fővárosába. Catania, Cefalú, Taormina, az Etna is minket vár, de a vonatos közlekedés itt már nehezített pálya, sajnos autó nélkül nem könnyű a szicíliai felfedezés, de mégis megpróbáljuk! Palermóból a festői Cefalú például elérhető, 48 perc alatt, 6,2 euróért, innen egy átszállással és 4 óra 45 perc alatt érünk el Cataniába (14,9 euró).

Catania-Lamezia Terme-Nápoly-Bécs-Budapest

A körút vissza vezető útját Cataniából indítjuk, innen Lamezia Terme egy átszállással 4 óra 23 perc (21,7 euró). Innen 1 napos nézelődés után Nápoly a legcélszerűbb állomás, hiszen több úton haladhatunk észak felé. 3 óra 43 perc alatt (38 euró) a Vezúvhoz közeledhetünk, innen pedig akár egyetlen római átszállással Bécsbe érkezhetünk, 15 óra alatt (111 euró), a trip leghosszabb egybefüggő útjával. Innen már csak a RegioJet 2 óra 34 perces Bécs-Budapest útja maradt (3531 forint).

Természetesen, ha a keleti parton még időznénk, az is megoldható, hiszen Puglia, Molise, Abruzzo, Marche tartományok is rengeteg izgalmat tartogatnak, de a mi utazásunk most ezt vonalat jelentette.

ÖSSZESEN:

Minden vonatos utat összegezve, Budapestről egészen Szicíliáig (majd vissza), megannyi város látogatásával, hol gyorsabban, hol ráérősen, 213 000 forint körül költöttünk vonatjegyre. Ebben 20 várost, rengeteg élményt és utazást értünk, a szállásokról és az ellátásról persze még gondoskodnunk kell.

Természetesen az út bárhol megszakítható, szuper lehet akár egy Velence-Milánó-Cinque Terre-Pisa-Firenze út, vagy mindezt még megtoldani Rómával és Nápollyal, Szicília kihagyásával. Ekkor a pontos tervezést és a fent említett Interrail Italy Passt ajánljuk.