Fotó: Unsplash

Cukor, alkohol és algák forradalmasítanák a légiközlekedést

A globális szén-dioxid-kibocsátás mintegy 4%-áért felelős a légiközlekedési iparág. Ám a SAF használatával 80%-kal csökkenthetnék a káros anyagok emisszióját. A légitársaságok alig várják, hogy széles körben is elérhetővé váljon az üzemanyag.

De mi is az a SAF?

“Sustainable aviation fuel”, vagyis fenntartható repülési üzemanyag. Szintén kerozin termék, de nem fosszilis tüzelőanyagokból származik, hanem szerves anyagokból, mint például alkohol, cukor, zsírok, növények, algák, hulladékok. Ez forradalmasíthatná a légiközlekedést, hiszen megszabadulhatnánk a kerozintól. A szén, a földgáz és az olaj ideje már nagyon ketyeg, a földi közlekedésben is egyre nagyobb teret nyernek az elektromos megoldások. A levegőben ez nem kivitelezhető, de a SAF megoldhatná a problémát.

Tavaly decemberben az United Airlines Chicagóból Washingtonba tartó járata már a nem fosszilis üzemanyaggal tette meg a távot, a Turkish Airlines pedig Isztambulból Párizsba is üzemel már ilyen kereskedelmi járatokat.

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) szerint 2016 óta már 370 000 járat használt bizonyos mennyiségű SAF-ot a hagyományos fosszilis üzemanyaghoz adalékolva, és már ez a kis változtatás is hozzájárult a kisebb károsanyag-kibocsátáshoz. Apró változtatás, de már ez is kis eredményeket hoz a klímaváltozás lelassításában. Sorsfordító lehetne, ha hamarosan minden társaság átállna a 100%-ban fenntartható üzemanyag használatára.

Fotó: Pixabay

Joe Biden, az Amerikai Egyesült Államok elnöke 2030-ra 20%-kal csökkentené a kibocsátást, 2050-re pedig nullára szorítaná vissza ezt.

Az átállást természetesen akkor lehet dinamikus, ha érdemi mennyiséget tudnak előállítani a SAF-ból. Jelenleg ott tartunk, hogy a koronavírus előtti 2019-es évben a légiközlekedés teljes fogyasztása elérte a 95 milliárd gallont, ehhez képest 2021-ben 26,4 millió gallonnyi SAF-ot tudtak gyártani. 2025-re a célzott gyártási mennyiséget 2,6 milliárd gallonra becsülik. Hosszú át áll még előttünk, de alternatívával már számolhatunk.

Azzal viszont meg kell barátkozni, hogy a SAF magasabb ára miatt a légitársaságoknak is emelniük kell az árakat, ezt pedig az utasoknak kell megfizetniük. Valamit valamiért alapon.

Forrásaink voltak: traveltomorrow.com, vg.hu