Fotó: Unsplash

Ez a világ legveszélyesebb repülőtere

A nepáli Lukla zsebkendőnyi repülőtere a világ legveszélyesebb és legextrémebb repterei és leszállópályái között szerepel. Mutatjuk, hogy miért.

Ha szeretünk kisebb szigeteken nyaralni, már biztos megtapasztaltuk, ahogy lehetetlen helyekre is zökkenőmentesen landolnak az utasszállítók. Európában is megannyi szűk, rövid, nehezen megközelíthető vagy éppen rendkívül szeles repteret találunk, vegyük csak például Madeira, Insbruck vagy Korfu repterét.

A nepáli Lukla azonban talán mindegyikre rálicitál, hiszen összesen 520 méteres a kifutópályája (egy átlagos, ideális kifutópálya olyan 1800 méter körüli) és nagy gépek nem is közlekednek náluk. A Tendzing–Hillary repülőtér kizárólag kisebb repülőket fogad, illetve helikopterleszállóként is jegyzik. Az apró állomáson többnyire serpák érkeznek, hiszen a Himalája alaptáborai is a közelben helyezkednek el. Nem csak az 520 méteres hossz nehezíti a pontos és biztonságos landolást, hanem dőlésszöge is, ugyanis 12%-os a lejtő, amire kivitelezni kell az érkezést.

Az időjárás rapszodikus és hirtelen változik, ezért általában csak néhány órán át üzemel a reptér, mivel azonnal reagálnak a környezeti viszonyokra. Szürkületkor és éjszaka egyáltalán nincs forgalom, nem reszkírozzák meg a veszélyes manővereket, a dél-nyugati szél hirtelen lökései végzetesek lehetnek.

Az ide érkező gépek pilótáinak minimum egy éves nepáli tapasztalatra van szükségük, és rendelkezniük kell 10 olyan felszállással/leszállással, amit egy tanusítvánnyal rendelkező Lukla repülőterét jól ismerő pilóta társaságában tettek meg.

 

Forrásaink voltak: timesofindia.indiatimes.com, laughingsquid.com