Aki járt már New York városában, az tudja, hogy az egyik fundamentális dolog a metrózás, a földalatti élet, egyszerűen akármilyen sokat sétálunk is, szinte elmaradhatatlan program ez. A megállók lejáratánál megfigyelhetőek a mi retro lottósorsolásunk számokat rejtő gömbjeire hasonlító lámpák. Most róluk mesélünk.
468 — összesen ennyi állomása van New Yorkban a metrónak. A hálózat 40%-a nem is a föld alatt, hanem magasvasútként fut, mind a négy nagy városrészt lefedi a hihetetlenül komplex, mégis egészen hamar “megtanulható” rendszer.
Mik ezek a gömbök?
A gömbökkel felszerelt bejáratokat és kijáratokat viszont sokan nem értik: miért éppen fele fehér-fele zöld, mi az a telizöld, miért a piros jelzés? Ez már kevésbé egyszerű, mint az átszállási helyeket betanulni, ugyanis sokszor még azok sem tudják a pontos jelentéseket, akik tősgyökeresek a metropoliszban.

’80-as évek
Még a ’80-ás évekre datálható a póznák és a gömbök megjelenése — akkor telepítették őket, amikor még tokenes rendszerrel működött a metró, vagyis nem a mostani modern, feltölthető kártyákkal, hanem érmékkel. Ekkor még a három közlekedési lámpákon használt szín szerint jelezték a föld felszínén, hogy mire számíthatnak lent az utasok: a zöld 24/7-es nyitva tartást jelentett a tokenvásárlás szempontjából, a sárga időszakosan nyitva tartó pénztárt, míg a piros azt jelezte: nincs árusítás.

A városlakók viccesen úgy fogalmaztak: a piros azt jelenti, hogy ne menj le, hagyj fel minden reménnyel, a sárga szerint inkább fogj egy taxit, a zöld pedig szabad út, nincs gond!

Itt a metrókártya!
Miután 1994-ben bevezették a metrókártyát, rendesen összezavarták a városlakókat, ugyanis csavartak egyet a gömbök jelentésén is. A piros jelzés annyit tett: csak kijárat.
Jellemző egyébként, hogy leginkább az Európából érkezett friss városlakók és a turisták akadnak fenn a gömbökön, hogy, ha már ott vannak, mindenképp szeretnék tudni, hogy mit is jelentenek. A született “newyorkerek” annyira nem feszülnek rá a kérdésre.

Metrógömbök ma
A mai értelmezések szerint a zöld és félig zöld gömbök állomásain minden rendben és üzemel, míg ahol piros jelzést látunk, az továbbra is csak kijáratot jelen, itt nincs kártyatöltési lehetőség sem. A többi helyen (ami nem csak kijárat) mindenhol találunk automatát, mi több, minden egyes állomáson kell lennie emberi erőforrásnak is.

A jövő
Míg a tokenek már egy letűnt, régi éra mementóiként élnek tovább a háztartásokban és a közlekedési-helytörténeti múzeumokban, addig a sárga-kék metrókártyák a jelen eszközei. Viszont már nem sokáig, hiszen az applikációs-telefonos digitális rendszer bevezetésén dolgoznak, így a kártyák is hamarosan nyugdíjba mennek majd.
Forrásaink voltak: untappedcities.com, secondavenuesagas.com, gothamist.com, mta.info